Lönsam sits

Utländska tillverkare av lyxtoaletter slåss om den lovande marknad som öppnat sig i Kina. Aftonbladet 30 maj 2004.


UTLÄNDSKA TILLVERKARE slåss om den lovande marknad för toaletter som öppnat sig i Kina. Mot USA:s stoltheter, American Standard och Kohler, står Japans Toto.

De flesta av de uppåt 50 miljoner toaletter som säljs varje år i Kina struntar kombattanterna i. Det är en massmarknad med låga marginaler. Här handlar det om på sin höjd 2 miljoner stolar, avsedda för det fåtal som förstår att uppskatta verklig kvalitet – och kan betala för den.

Toto har på kort tid erövrat 40 procent av detta marknadssegment. Köpare av Toto Neorest får en stol vars sits automatiskt öppnar sig när den nödige närmar sig. Sätets temperatur regleras med en fjärrkontroll på väggen och nederdelarna spolas rena och masseras med varmt vatten efter avslutat värv. Obehagliga lukter elimineras, sätet sluter sig och allt det som avlämnats spolas ner med patenterad teknik utan att taolettgästen behöver anstränga sig.

En Toto Neorest kostar i USA 5.000 dollar. I Kina är priset något lägre, drygt 300.000 yen. Det är mer än 40 månadslöner för en industriarbetare i Kinas inland.

På järnvägsstationerna vid kusten sover hemlösa migrantarbetare i stanken från urin.

Mikael Nyberg, Aftonbladet 30 maj 2004