Valfrihet

Det är inte lätt att välja rätt i valfrihetens Sverige. Och det är heller inte meningen. Storföretagen mörkar medvetet vad de har att erbjuda. I det oöverblickbara gömmer sig monopolvinsterna. En notis i Aftonbladet 3 juni 2012.


JAG HAR DEN SENASTE veckan försökt räkna ut hur vår familjs telefonerande ska ordnas på bästa sätt. Det är inte lätt.

Post- och Telestyrelsen presenterade tidigare Telepriskollen, en jämförelse mellan priser och villkor för cirka 2 500 olika elektroniska kommunikationstjänster. Denna hjälp för villrådiga konsumenter är numera avskaffad. Skälet, skriver PTS, är att utbudet blivit i det närmaste omöjligt att överblicka. Operatörerna lanserar hela tiden nya prismodeller och tjänster.

Det är en typisk utveckling. De produkter och tjänster som de stora företagen erbjuder oss standardiseras alltmer men göms i affärsmodeller som gör dem allt knepigare att överblicka. Då går det lättare att lura pengar av köparna.

John Kay, krönikör i Financial Times, varnar för att kapitalismens legitimitet kan vara i fara om bolagen driver sin finurlighet för långt. Den fria konkurrensens tillbedjare hävdar visserligen att all nödvändig information finns att tillgå, om vi bara lägger manken till. ”Men de flesta av oss har bättre saker att göra än att rad för rad granska våra mobilräkningar eller genomföra en diskonterad kassaflödesberäkning av kostnaderna över livstiden för en femhundrakronors datorskrivare.”i

John Kay hoppas på självreglering. Detsamma gör Post- och Telestyrelsen.

Valfriheten hägrar.

Mikael Nyberg, Aftonbladet 3 juni 2012