27 november 1992 – 17 januari 1993 visade Kulturhuset i Stockholm en samling av Birgit Ståhl-Nybergs bilder. Birgit avled hastigt 1982 mitt under en utställning, just som postmodernismen och den mondäna andligheten svepte in över offentlighet och kulturliv. Tio år senare hade landet i politiskt samförstånd förnyats i nyliberal riktning och genomlöpt en enastående svindelkonjunktur. Resterna av folkhemmet störtades ner i valutakris, depression och massarbetslöshet. Det var rätt tid att visa dessa bilder.
Birgit fångar i sinnrikt komponerade oljemålningar, akvareller och litografier hela den omvandling som löpte genom Sverige från trettiotalet och framåt. Hon skildrar både glesbygdens stillhet och Stockholms gytter av människor, bilar, varuhus och bankpalats. Hon ställer reklamens ideal mot de verkliga liv vi för, och hon leker med våra välbekanta omgivningar så att nya bottnar öppnas i dem.
Hennes samhällskritik är aldrig plakatmässig. Målningarna är fulla av oväntade infall och perspektivförskjutningar. Det finns i dem ett pågående samtal med traditionen av konstnärer från Giotto till Rousseau, Léger och de mexikanska muralmålarna.
Hon föddes 1928 i Hammerdal, en by sju mil norr om Östersund. Denna utkant i Norrlands inland var en kulturbygd. Skogs- och flottningsarbetarna bildade fackförening. I grannbyn fanns ett Folkets hus och på åsen samlades folk till skådespel, skördefester och politiska möten på Ede Skans, godtemplarnas lokal.
Av sina föräldrar fick hon en brevkurs i teckning och målning. Hon jobbade i affären nere på samhället och sparade pengar till utbildningen i Stockholm. 1949 började hon på Otte Skölds målarskola, 1951 fortsatte hon hos Lennart Rodhe på Academie Libre och 1952-58 gick hon på Konstakademien med Ragnar Sandberg som lärare.
Hon hade sin första utställning 1961 och var verksam som konstnär till sin död 1982. Hon var också lärare i teckning och målning vid ABF:s målarskola 1970 och på Teckningslärarinstitutet på Konstfack 1971-82. 1975-77 arbetade hon med utsmyckningen av Akalla tunnelbanestation; först med skisser och förstudier, sedan med penslingen och gjutningen av keramikstyckena på Gustavsbergs porslinsfabrik.
Utställningen Rusningstid visades på flera orter i landet, bland andra Sundsvall, Skellefteå, Sandviken och Göteborg. Den visades också i Hammerdal. Katalogen producerades med stöd från Stockholms Hamnarbetares Kulturförening och Folket i Bild/Kulturfront. Mitt bidrag till katalogen, en artikel som också publicerades i Aftonbladet/Kultur, finns återgivet HÄR.
Ett urval av bilderna hittar du HÄR.
Innehåll
Beate Sydhoff: Förord
Sara Lidman: Min syster i världen
Birgit Ståhl-Nyberg: Att göra en målning
Birgit Ståhl-Nyberg: F. Léger
Maria Lind: Bilden som öppning
Mikael Nyberg: Grävskopans liv
Rusningstid. Birgit Ståhl-Nyberg 1928-1982. 64 sidor. 27×23 cm. Häftad. Rikligt illustrerad. Redaktion: Mikael Nyberg, Robert Nyberg, Donald Boström och Elisabet Haglund. Kulturhuset, Stockholm, 1992. Slutsåld.