Trafikverket bjuder på gratislunch

Engelska storkoncernen Balfour Beatty får 125 miljoner kronor av Trafikverket – för ingenting. Ännu ett exempel på den kostnadseffektivitet konkurrensutsättningen av järnvägesunderhållet fört med sig. En notis i Aftonbladet 27 november 2011.


REGERINGEN LOVADE 800 miljoner kronor extra till banunderhållet efter förra årets tågkaos. Nu avslöjar SVT:s Västnytt att Trafikverket i hemlighet transfererat 125 miljoner, drygt en sjättedel av anslaget, till det brittiska storkoncernen Balfour Beatty. Som tack för att företaget inte gör det jobb det förbundit sig att göra.

Balfour Beatty vann kontraktet för underhållet av järnvägen i Västra Götaland med ett dumpat pris. Krävde sedan ersättning av Trafikverket för oväntade merkostnader.

Verket vägrade.

Då klarar vi inte jobbet, svarade bolaget.

Verket kunde se fram emot flera år av tilltagande kalabalik i spåren. Hostade upp 125 miljoner för att bli av med den trilskande entreprenören.

Utpressningen påminner om bankernas förhållande till statsmakterna. Regeringar och parlamentariska församlingar låter ett finansiellt frälse förvalta vitala samhällstillgångar. De privata profitörerna tackar för förtroendet genom att mjölka det allmänna på gratispengar.

Gratifikationen till Balfour Beattys aktieägare kommer Trafikverket gissningsvis att bokföra bland övriga ”indirekta kostnader” för banunderhållet. Dessa utgifter har stigit med 135 procent på sju år.

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm brukar skryta med hur effektivt det blivit med konkurrensutsättningen av järnvägsunderhållet. Då räknar han inte med omkostnaderna för att smörja marknaden och dess aktörer.

Mikael Nyberg, Aftonbladet 27 november 2011