Konkurrensutsättningen av den svenska järnvägen går mot sin fullbordan. Nu överväger Trafikverket att lägga ner pendeltågstrafiken mellan Järna och Gnesta för att ge plats på spåren åt privata företag som utmanar SJ på sträcka Stockholm-Göteborg. En notis ni Aftonbladet 28 juni 2013.
ÅRETS TOPPLISTA över de bäst betalda myndighetscheferna är klar. På tredje plats: Trafikverkets Gunnar Malm med 142 000 kronor i månaden.
”Ju mer som kan lösas på kommersiella grunder, desto bättre”, sammanfattar han gällande trafikpolitik.
Idag kan vilket företag som helst kräva plats på spåren för sina lok och vagnar. Flera operatörer vill konkurrera med SJ på sträckan Stockholm – Göteborg. Men det är trångt på spåren. Gunnar Malm överväger därför att dra in pendeltågen mellan Järna och Gnesta.
”Att sex privata företags rätt att konkurrera med halvtomma tåg på sträckan Stockholm-Göteborg går före Gnestabornas tillgång till kommunikationer, det är absurt”, förklarar Alexander Lindholm från SEKO.
Protesterna är omfattande. Men politiska överväganden har inte med saken att göra, framhåller Gunnar Malms medarbetare: ”Vi ser inte till om tågen är fulla eller tomma utan bara vilka som vill köra tågen.”
För övrigt, framhåller verket, går det ju att åka buss eller bil.
Det vet Gunnar Malm. Kanske firar han placeringen i lönetoppen med en tur med sin Porsche Cayman.
Förslaget till tågplan presenteras idag. I september vet pendlarna hur det går med deras dagliga liv år 2014.
Mikael Nyberg, Aftonbladet 28 juni 2013