Valspråk för den nya aristokratin

Har du tid och pengar i överflöd? Då är Financial Times helgbilaga How to Spend It lämplig läsning. Här hittar de översta bland de översta sina klassmarkörer. Här formuleras också valspråket för den nya aristokratin. En notis i Aftonbladet 5 oktober 2014.


FINANCIAL TIMES HAR en helgbilaga kallad How to spend it. Fyrfärg, glättat papper och ett format som tar plats. Namnet anspelar på en problematik som drabbar allt fler i ett allt tunnare överskikt av samhället: Hur spendera överflödet av tid och pengar när den personliga förmögenheten växer över alla gränser?

Alla tidningens läsare har förstås inte klättrat så högt att de kan leva på sina kapitalplaceringar, men de befinner sig i en position där de kan drömma om det, och där det är viktigt för karriär och kreditvärdighet att leva i drömmens sken.

Annonserna sträcker sig över helsidor, ibland över hela uppslag. De fångar i bild de uppåtstigandes längtan, markörerna som anger klasstillhörigheten.

Till de viktigaste ägodelarna, förutom en ung kvinna behängd med diamanter och handväska, hör ett exklusivt mekaniskt armbandsur, ju dyrare desto bättre.

Schweiziska fabrikören DeWitt vet vad som står på spel. Mannen i annonsen är utan ansikte. Han blottar sitt ur. Texten intill: For the new emperors.

För de nya kejsarna.

Valspråket för den nya aristokratin.

Mikael Nyberg, Aftonbladet 5 oktober 2014