Det stora tågrånet

tagranetTåg som inte går i tid. Tåg som inte går alls. Nedfallna kontaktledningar. Haverier. Dödsolyckor. Den svenska järnvägen är i kris. Och det beror inte främst på snön. Tågtrafik kräver samordning och planering. Men svenska politiker bestämde i slutet av 1980-talet att det skulle fungera bättre med marknadsmekanismer.

Arbetskamrater som förr löste problem tillsammans sitter nu på var sin sida i gräl om paragrafer i affärskontrakt. Det blir fler och fler administratörer, färre och färre järnvägare ute på spåren. Fuskjobb ersätter yrkeskunnandet i underhåll av spår och vagnar, och tåg blir stående i timtal ute i spåren för att fungerande beslutsgångar brutits sönder. För personalen i vagnarna gäller det att le och se ut att trivas i ett tilltagande kaos.

Modellen med fri konkurrens på spåren övergavs redan i järnvägens barndom. Nya försök i Storbritannien fick katastrofala följder. Men svenska politiker framhärdar.

Det stora tågrånet är den första boken om tågkaoset. Jag har grävt i dokumenten och talat med banarbetare, tågmästare, städare, lokförare och tjänstemän. Det finns ett samband, visar det sig, mellan järnvägens sönderfall och de finansiella bubblorna.

Röster om boken

”I den nyutkomna boken ”Det stora tågrånet” beskriver Mikael Nyberg fascinerande järnvägens avreglering i Sverige. Vi har idag Europas mest avreglerade järnväg; den är uppstyckad, upphandlad och såld. På tio år har antalet inställda avgångar ökat med 130 procent och vart fjärde tåg kommer för sent. Ju längre fram i boken man kommer, desto mer häpnar man över hur enkelt Sverige tycks ha fallit för vinstintresset.” Jöran Rubensson, ordförande i Sveriges Pensionärers Riksförbund, Barometern 11 januari 2012.

”Han har träffat järnvägsarbetare och beslutsfattare, vävt samman enskilda människoöden med den stora historien på det sätt som han kanske gör bättre än någon annan i Sverige idag … Man blir arg när man läser Mikael Nyberg. Men man blir upplyst också. Det är en bra kombination.” Daniel Lindvall, Arbetaren Zenit 50/2011.

”Järnvägen är sönderdelad, uppstyckad, upphandlad och såld till den grad att till och med moderater, som SJ:s förra vd Ulf Adelsohn, säger ifrån och kallar tågen en ”lekstuga för okunniga politiker”. I sin lysande bok ”Det stora tågrånet” berättar Mikael Nyberg hur det här har gått till. Det är en bok som redan känns som en klassisk berättelse om vår tids hela privatiseringshets. Sällan har skillnaden mellan privat och offentligt blivit så tydlig som här … en privatiseringens svarta bok. Perfekt som läsning på en tågresa i vinter.” Kajsa Ekis Ekman, Dagens Nyheter 12 december 2011.

”En lysande bok om avregleringen av järnvägen i Sverie. Hård dom över okänsliga privatiseringar. Perfekt bok på resan om tåget kommer.” Dagens Nyheters kritiker listar de bästa nya böckerna, 3 december 2011.

”Min favorit! Äntligen har någon orkat ta sig an uppgiften att granska tågeländet och resultatet är lika imponerande som förfärande.” Ingalill Mosander väljer de fyra bästa böckerna just nu, Aftonbladet 27 november 2011.

”Tendensen i boken är klart politisk, men den tunga faktabetoningen gör att denna första granskning av de svenska järnvägarnas utveckling under de senaste två decennier är välbehövlig. De vanliga järnvägsanställdas berättelser om fusk och sönderfall är ibland hårresande.” Veli Raasakka, BTJ.

”Oavsett vilka orsaker man vill se bakom den svenska järnvägens bedrövliga tillstånd är Nybergs lysande skrivna bok oundgänglig för den som vill ta ställning i frågan.” Tom Hedlund, Svenska Dagbladet 19 november 2011.

”Den borde vara obligatorisk läsning för politiker och andra beslutsfattare med intresse för avregleringens konsekvenser. Nyberg har inte bara nöjt sig med att gräva i dokument och granska beslut. Han har också mött lokförare, banarbetare, städare och en rad tjänstemän. Resultatet är skrämmande läsning, om desillusionerade medarbetare i ett kaos utan sammanhållen ledning och styrning.” Peter Franke, Värmlands Folkblad 18 november 2011.

”Mikael Nyberg reser runt i Sverige och tar pulsen på resterna av folkets järnväg och det är dystra vittnesmål han möts av. På vägen genom landet har han drabbats av inställda tåg, dåligt städade tåg, försenade tåg och tåg med avstängda toaletter. Från ett sammanhållet järnvägssystem till ett system som lider under marknadens kaos.” Jan Bergsten, Norrländska Socialdemokraten 9 november 2011.

”Mikael Nybergs uppsökande och engagerade samtal med anställda och chefer skildrar något mer än just SJ-systemet: här möter oss det moderna arbetslivet. Det är en sorglig läsning, kanske mest för att dessa uppstyckade och detaljreglerade arbetssystem så dåligt utnyttjar långvarig erfarenhet, den ”tysta kunskap” som kvalificerade yrkesarbetare bär med sig och som företagen borde vårda. Oftast blir det tvärtom: det är människor som ofta anses besvärliga och pressas ut.” Carl Tham, Aftonbladet 9 november 2011.

”Mikael Nybergs bok är en utmärkt illustration till hur illa det kan gå när man låter världsfrånvända räknenissar diktera politiska beslut.´” Christer B Johansson, Tidningen Kulturen 9 november 2011.

”Mikael Nyberg har gjort en gedigen research. Läsaren får en upplysande bakgrund av järnvägsbranschens utveckling från 1800-talet fram till i dag, i Sverige såväl som i andra länder. Han går till läggen, gräver ner sig i dokument. Ändå kan man knappast beskylla resultatet för att vara någon skrivbordsprodukt. Som den reporter han är sätter han sig själv på tåget … Och ännu viktigare: Han träffar alla dessa människor som måste le och se glada ut när ännu ett signalfel stannar tåget och passagerarna ilsknar till.” Tim Andersson, Uppsala Nya Tidning 7 november 2011.

Röster ur boken

”Det tog mig 38 minuter en gång att nå vår trafikledning på SJ. De har bara en telefon, och de är gravt underbemannade.” Lokförare på Uppsalapendeln

”Jag har jobbat i 30 år på järnvägen. Det här är det i särklass värsta jag varit med om. Allt, precis allt, som kunde gå åt helvete gick åt helvete.” Ingmar Brink, lokföraren på tåget som blev stående sex timmar i sommarhettan

”Pappershanteringen har ökat tusenfalt och kontorsverksamheten är mer än dubbelt så stor som förr.” Ulf Carlsson, lagbas Infranord

”Jag hade jobbat i nästan 25 år med underhållet. Det här var människor som varit med högst ett eller ett par år och bara såg till det affärsmässiga. Jag är rak, jag är kunnig – och jag är tjej. Det var tre fel av tre möjliga.” Carina Sämfors, f. d. fordons- och teknikchef, Euromaint

”Det är misär. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting.” Reparatör på Stockholms Central

”Hela branschen lider av att ingen kan järnväg längre.” Bertil Hallén, Seko Euromaint

”Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken.” Lars Kilsgård, Elsäkerhetsverket

”Toaletterna var ett jätteproblem när Reginatågen kom. De frös itu. Tågmästarna fick springa och ösa baj och kiss i pappmuggar.” Leif Holmgren, växlare, Göteborg

INBUNDEN: 288 sidor. Karneval 2011. POCKET: 312 sidor. Fotografier: Mikael Nyberg. Teckningar: Robert Nyberg. Boken går att beställa direkt från Karneval förlag eller någon av nätbokhandlarna.

TIPSA GÄRNA DINA VÄNNER!
Share on Facebook37Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0Email this to someone