Konst som betalar sig

Produktplacering är den nya reklamstrategin. Nu börjar den breda ut sig också inom romankonsten. En notis i Aftonbladet 14 juli 2012.


MÅNGFALDEN AV TV-kanaler och webbtjänster tvingar de stora företagen att anpassa sin marknadsföring. Att mot betalning få sina sina produkter framhållna i populära filmer, TV-program och bloggar är en strategi. Aftonbladet Kultur rapporterade för ett par år sedan att även anrika tidningsutgivare som familjen Bonniers intresserat sig för konceptet. Genom att låta journalistik och reklam smälta samman skapas en win-win-situation. Dagens Nyheter skulle ha svårt att överleva utan de hundratals bostadsannonserna varje vecka – och de åtföljande säljfrämjande reportagen.

Ett nytt expanderande fält för produktplaceringen är skönlitteraturen, skriver Financial Times. Fay Weldon fick betalt av juvelkoncernen Bulgari för sin bok The Bulgari Connection 2001, bilbolaget Ford sponsrade Carole Matthews The Sweetest Taboo 2004. Fler förlag och författare följer efter.

Branschen är genomkommersialiserad, kommenterar Rick Moody. Författarna är varumärken i de stora förlagshusens stall, de har sedan länge tvingats foga sig i monopolkapitalens hegemoni. ”Dessa multinationella företag utövar dessutom genom sin redaktionella apparat ett avsevärt tryck på innehållet i böckerna.”

Mikael Nyberg, Aftonbladet 14 juli 2012