Ett godståg spårar ur och är nära en frontalkollision med ett fullsatt pendeltåg. Vi vet ännu inte orsaken, twittrar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Sant. Men ett vet vi: sedan järnvägen utlämnades åt vinstjäktet är säkerheten satt på undantag. En kommentar i Aftonbladet 13 november 2013.
INFRASTRUKTURMINISTER Catharina Elmsäter-Svärd twittrar om det urspårade godståget i Stockholm. Det är för tidigt att säga något om orsaken, förklarar hon.
Men ett vet vi: Sedan Sverige som första land i Europa brutit upp en samordnad järnväg till förmån för enskilda företags vinstjäkt är säkerheten i spåren satt på undantag.
I arbetet med boken Det stora tågrånet talade jag med en expert på Elsäkerhetsverket. Han sammanfattade rådande inställning:
– Säkerheten går före, säger man. Om det inte stör trafiken.
Banarbetare har i månader varnat för att sträckan mellan Södra station och Centralen är i så dåligt skick att bultarna som ska hålla rälsen på plats ständigt lossnar. En pendeltågsförare berättade i oktober om fästen som lagats provisoriskt med småspik.
Trafikverket utlovade en upprustning av sträckan om fem år, och chefen för banunderhållet garanterade i Radio Stockholm att det inte var risk för någon olycka.
Infrastrukturministern framhåller nu än en gång hur mycket regeringen satsar på banunderhållet. Men ute i spåren syns miljarderna inte till. Infranord varslar i stället 400 anställda om uppsägning.
Trängseln i spåren är problemet, säger regeringen. Samtidigt ska nya tågoperatörer för konkurrensens skull trängas i getingmidjan. Det blir ännu svårare att få utrymme för banarbetet.
Godståget i Stockholm var nära att frontalkrocka med en pendeltåg fullsatt med morgonresenärer.
Catharina Elmsäter-Svärd twittrar på.
Mikael Nyberg, Aftonbladet 13 november 2013