Svart om kaffe

Caffè latte och annat kaffe är på modet i metropolerna. Men odlarna får allt mindre betalt. Pengarna försvinner på vägen. Aftonbladet 14 oktober 2004.


CAFFÈ LATTE, capuccino och espresso – det är på modet att dricka kaffe i metropolerna. För tio år sedan spenderade västvärldens konsumenter 30 miljarder dollar på den koffeinhaltiga drycken. Idag är den årliga omsättningen 80 miljarder.

Branschens fyra stora, Nestlé, Kraft, Sara Lee och Procter & Gamble, ser avkastningen stiga, men småbönderna som odlar grödan märker inget av överflödet i de exklusiva kaffebarerna. De får tvärtom allt sämre betalt för sitt kaffe. Sedan kvoter och regleringar under 1990-talet ersattes av marknadens frihet råder överproduktion. Varje år ska 115 miljoner säckar med 60 kilo kaffe finna avsättning. Efterfrågan uppgår inte till mer än 105 miljoner.

Förr kunde producenterna tillgodoräkna sig en tredjedel av kaffeintäkterna. Idag får de bara en trettondel. Snärjda i skulder har många kaffebönder i Indien tagit livet av sig.

Det kallas frihandel.

Mikael Nyberg, Aftonbladet 14 oktober 2004