En ny reality-TV lanseras för storföretagens ledare – möjligheten att på TV-skärmen iaktta de människor som ska köpa de stora koncernernas varor. LO-tidningen 27 maj 2005.
ETNOGRAFER OCH VIDEOFILMARE har en ny marknad för sina tjänster,rapporterar Financial Times: corporate reality television. Ledande reklambyråer råder sina kunder att frångå föråldrade metoder för marknadsundersökningar. Fokusgrupper, där utvalda konsumenter får ge synpunkter på storföretagens produkter och försäljningsknep, har visat sig vara mindre tillförlitliga. Nu skickas i stället etnografer och videofilmare ut på gatan för att dokumentera potentiella köpares beteenden.
Det började när firman Ogilvy skulle kartlägga konsumtionsmönstren bland de svarta i Sydafrika. I brist på andra uppslag sände reklammännen ut kamerateam att filma i förorterna. Metoden slog an bland klienterna. Storkoncernerna efterfrågar nu mer och mer av denna exklusiva reality-TV.
Ogilvy har bland annat låtit filma japanska tjejer på toaletten på ett diskotek. Så kan direktörer och marknadsförare i kosmetikabranschen studera hur deras produkter kommer till användning. I närbild.
Det starka intresset för metoden har att göra med ett tilltagande avstånd mellan företagsledarna och deras konsumenter, förklarar reklamkonsulterna.
Storföretagen lägger under sig globala marknader samtidigt som TV-bolagen och dagstidningarna gör sig av med utrikeskorrespondenter och fokuserar på det lokala. Då kan reklambyråerna och deras videoteam ta betalt för glimtar av potentiella köpare.
– Jag vill se dom där människorna, förklarade en marknadschef för Ogilvys representant. Jag vill se dom i vitögat.
För drygt tjugo år sedan tjänade cheferna för de största företagen i USA i genomsnitt 40 gånger så mycket som de anställda. Nu tjänar de mer än 500 gånger så mycket. Med sådana klasskillnader blir också hemmamarknadens konsumenter främmande och exotiska. Fåtalet i toppen av bolagsbyråkratierna vet allt mindre om hur livet levs därnere där varumärkena ska slå an och varorna finna sin avsättning.
Det kommer inte att dröja innan den nya showen får en publik också bland de politiska ledarna och deras kampanjmakare.
Mikael Nyberg, LO-tidningen 27 maj 2005