Kris för lyxbåtar och champagne

Krisen är allvarlig. Det framgår av rapporter från tillverkare av champagne och lyxbåtar. En notis i Aftonbladet 5 februari 2009.


AFFÄRSTIDNINGARNA med sina nyheter på rosa eller glättat papper låter ibland läsarna få intryck från livet utanför bankpalatsen och de exklusiva stadsdelarna. Financial Times besöker Detroit, en bilmetropol i långvarigt förfall och ett epicentrum i den ekonomiska krisen. En del skolor i staden har inte längre har råd med toalettpapper och glödlampor. En sjuksköterska berättar att kostnaderna för det rörliga lånet på hennes hus gått upp från femtonhundra dollar i månaden till över två tusen. Hon har tre jobb, sliter sju dagar i veckan för att undgå utmätning.

”De fattiga i städerna tynger Obama med gränslösa förhoppningar”, lyder rubriken. Hur ska en sådan aptit på livet kunna mättas?

Oroande perspektiv öppnar sig för läsekretsen. Från Frankrike kommer nyheten att champagnetillverkare börjar tunna ut glaset i buteljerna för att spara pengar. Försäljningen rasade med 17 procent bara i oktober.

Efterfrågan på luxuöst utrustade yachter sjunker också, meddelar tillverkaren Ferretti. Då är det allvar.

Fast de allra dyraste båtarna, över 100 meter långa, går fortfarande bra.

En del flyter ovanpå.

Mikael Nyberg, Aftonbladet 5 februari 2009